איך בודקים תקינות אל פסק

מכשיר האל פסק הוא עזר חיוני בהקשר של ציוד מחשוב, בעיקר בעסקים. לאור תפקידו החשוב, מומלץ מאוד לבדוק ולוודא באופן תקופתי שהוא תקין. חשוב להדגיש – ייתכן מצב, שבו אל פסק לא תקין מחובר למחשב והכול ממשיך לעבוד כרגיל. כלומר, לכאורה הכול כשורה, אך תגלו את ההיפך דווקא בשעת חירום, שבה האל פסק היה אמור להציל את המצב! אז כיצד בודקים את תקינותו?

הדמיית הפסקת חשמל

התועלת העיקרית של אל פסק, מתבטאת במקרי הפסקת חשמל. לכן, בדיקה חיונית היא לבצע הפסקת חשמל יזומה. בעזרתה, תוכלו לשמוע אם האל פסק מזהה את הפסקת החשמל ונותן אינדיקציה על כך. הדבר יתבטא בצפצוף (חשוב מאוד – מושך תשומת לב מכל מקום בסביבתו) וכנראה גם בהדלקת נורת אזהרה. כמו כן, תוכלו למדוד למשך כמה זמן האל פסק מספק מתח.
עדיף לעשות הדמיית הפסקת חשמל, כאשר מחוברים אל האל פסק צרכני חשמל. אם כי מוטב שלא לסכן את המחשבים והצגים שלכם בכך. כתחליף, ניתן לחבר לאל פסק "עומס" חלופי, דומה לזה שמעמיס עליו באופן רגיל ציוד המחשוב. הדרך המקצועית ביותר לעשות זאת, היא באמצעות ציוד ייעודי לכך (מכונה Load bank).

כיצד תנתקו את החשמל? מומלץ שלא לעשות זאת בהוצאת כבל המתח מהשקע, בכדי שלא לנתק את ההארקה. יש בכך סיכון מסוים. במקום זאת, מורידים את המפסק הרלוונטי בלוח החשמל.
בסיום הבדיקה, יש להשאיר את המערכת מחוברת לחשמל די זמן, בכדי לטעון מחדש את מצבר האל פסק.

תזמון ותדירות


מתי כדאי לבדוק את האל פסק בצורה כזו ובאיזו תדירות? הדבר תלוי בכם. יש שעושים זאת פעם בחודש ואחרים פעם בחצי שנה. שימו לב, שאל פסק חיוני אפילו יותר מהרגיל במהלך חודשי החורף, שאז יש יותר ברקים ונפילות מתח. כדאי לתכנן את מועדי הבדיקות בהתאם, כך שתיכנסו לעונת החורף עם אל פסק שהוא בוודאות תקין. כמובן, יש לקחת בחשבון, שעבור בדיקת הפסקת החשמל תצטרכו זמן שבו ניתן להשבית זמנית את מערכות המחשוב שמחוברות לאל פסק.

אפשרויות בדיקה נוספות


•בדיקות מובנות – מכשירי אל פסק שונים, כוללים יכולות בדיקה עצמית באופן תקופתי או יזום. למשל פעם בשבועיים, במוצרי APC Smart-UPS.
•תוכנת העזר של המוצר – לעתים ניתן להסתייע, גם בתוכנת בקרה שמגיעה עם המוצר. התוכנה עשויה לספק אינדיקציות למצב האל פסק. כמו כן, היא מאפשרת כיבוי אוטומטי של המחשב, במקרה שבו מתרחשת הפסקת חשמל. גם תכונה זו ניתן לבדוק לתקינות, באופן יזום.
•בעזרת מומחה לתחום זה – אשר יוכל לבצע בדיקות מעמיקות יותר, כולל בדיקת כל יציאות האל פסק. כך גם לגבי יכולת האל פסק להגן מקפיצות מתח (תכונה חשובה, להגנה שוטפת על הציוד).

מכשירי אל פסק שונים למדי זה מזה, מבחינת סוגים, דגמים, עומסים ועוד. יש לקחת זאת בחשבון ולשים לב לאפשרויות ולהנחיות היצרן בהקשר בדיקות.

כמובן, מאחר שמדובר במערכות מתח גבוה, חשוב שלא לקחת סיכונים מיותרים. מה שלא בטוחים לא לעשות ולא לפתוח את האל פסק לבד. במקום Load banks (שהזכרנו קודם כאמצעי לבדיקה תחת עומס) ניתן להשתמש בחלופות פשוטות יותר, אשר מבוססות למשל על אוסף נורות. גם כאן, מסיבות מובנות, חשוב לדעת היטב מה אתם עושים.

דילוג לתוכן