הטכנולוגיות העיקריות של מערכות אל פסק

כשמדברים על מערכות אל פסק, מתכוונים לעמרכות המספקות הגנה למכשירים ולמערכות חשמליות גם במקרים של בעיות חשמל ותשתית, שעלולות להסב להם נזק רציני. כיום נהוג לבצע חלוקה של המערכות האלה לכמה קבוצות עיקריות:

Line Interactive Modified Sine Wave

העיקרון המרכזי כאן הוא שמתח החשמל מוכנס מהשקע למערכת האל פסק, שם הוא עובר דרך מייצב ייעודי הפועל בכל רגע נתון. אם המייצב מזהה ירידה באספקת החשמל (עד לרמה של פחות מ-220 וולט) או לחלופין עלייה גבוהה מדי (250 וולט), מתח החשמל יעלה או ירד בהתאם עד לרמות תקינות. כדי לעשות זאת תפסיק המערכת את מעבר המתח ותבצע תוך פרק זמן של מיליונית השנייה מיתוג למצב בו המכשיר פועל מהסוללות. בדרך זו המכשיר לא "יפול", ואפשר יהיה להמשיך להפעיל אותו ולעבוד בו.

מערכות זו מאגדת בתוכה כמה יתרונות. היא זולה באופן יחסי, בעלת ממדים פיזיים קטנים, אינה דורשת פעולות החזקה ומספקת הגנה נאותה בפני תקלות חשמליות, בעיקר במכשירים בסיסיים דוגמת מחשבים, מסכים, מערכות שמע, קופות רושמות, נתבי אינטרנט (ראוטרים) ועוד. החסרונות הם שההגנה שמספקת המערכת בפני מצבים של נפילות מתח וקפיצות אינה מושלמת. המערכת אינה מיועדת לצרכים מתקדמים דוגמת הגנה או גיבוי שרתים, כמו גם לציוד אלקטרוני בעל רגישות גבוהה. כמו כן היא מוגבלת עד להספק של כ-1800 וואט.

On Line Double Conversion

On Line Double Conversion היא מערכת אל פסק הנחשבת למילה האחרונה בתחום. הייחודיות של הטכנולוגיה היא שהיא יוצרת הפרדה בין המתח של הרשת למתח אשר מסופק לצרכן, מה שמקטין עד למינימום האפשרי את הסבירות למכת מתח. הטכנולוגיה מבצעת למעשה המרה של המתח החשמלי, מזרם החילופין ועד לזרם הישר, ולאחר מכן לזרם חילופין. הדבר יוצר הפרדה מלאה בין המתח המסופק על ידי חברת החשמל או הגנרטור לבין המתח שמקבל בסופו של יום הצרכן.

טכנולוגיה זו נחשבת לדעת רבים למיטבית להגנה ולגיבוי, כולל גיבוי של ציוד אלקטרוני רגיש שאי אפשר להתפשר בהגנה עליו. היא מספקת הגנה כמעט מלאה בפני בעיות חשמל מכל סוג, לרבות הספקים גבוהים. החסרונות העיקריים הם המחיר הגבוה, הממדים הפיזיים הגדולים והצורך בפעולות תחזוקה מסוימות על מנת שהמערכת תוכל לתפקד היטב לאורך זמן.

Line Interactive Sine Wave

טכנולוגיה המשלבת למעשה בין השתיים שתוארו מעלה. מערכות אל פסק מהסוג הזה מתבססות על הרעיון של ייצוב מתח, אך במקביל מאפשרות המשך עבודה כאשר מתרחשת בעיית חשמל לציוד החשמלי הרגיש. הטכנולוגיה מספקת הגנה גבוהה יחסית, אך ברמה פחותה מזו של On Line Double Conversion. היא מגיעה עם תג מחיר נוח בהשוואה ל-On Line Double Conversion.

יצרניות, או חברות "מדבקה"?

בלי קשר לטכנולוגיה עליה מחליטים להתבסס, רצוי מאוד להעדיף מערכות אל פסק המשווקות על ידי היצרניות שלהן ולא מערכות של חברות ה"מדבקה". היצרניות הן חברות בעלות שם בין-לאומי, המיוצגות גם בישראל. הן מייצרות את המערכות על פי המפרט הטכני שהן מרכיבות, ולכן המערכות נמצאות תחת בקרה מלאה. הדבר כרוך בתג מחיר גבוה יותר, אולם אין ספק שיתרונות המערכת, האמינות שלהן ויעילותן שוות את ההשקעה. היצרניות כה בטוחות במוצרים שלהן עד שהן מספקות עליהם אחריות מלאה, כולל בבית הלקוח.

מנגד, חברות מדבקה הן חברות אשר פונות לספק ומשנות את המדבקה המופיעה על גבי המערכות שהוא מייצג. ברוב המקרים המערכות מהסוג הזה תהיינה באיכות נמוכה יותר. הן מיוצרות בדרך כלל בסין, תוך רצון להוזיל את העלויות. המחיר אכן זול יותר, אך האיכות נמוכה בהתאם.

כך או כך חשוב לפנות לחברה מקצועית בתחום ה-IT, שתוכל לספק את הייעוץ והכוונה הנדרשת. מומלץ לבצע מחקר מקדים, הכולל בחינה של מכלול האפשרויות, קריאת חוות דעת, שאילת שאלות מקצועיות ועוד. זכרו כי מערכת אל פסק מספקת הגנה לציוד היקר לכם ביותר, ומונעת נזקים שעלולים להיות חמורים ובלתי הפיכים. לכן מומלץ מאוד שלא להתפשר בה.