איזה סוגי שרתים קיימים?

אנשים שצריכים להצטייד לראשונה בשרתים, עשויים למצוא שתחום זה מבלבל מעט. איך ממיינים שרתים לסוגים שונים? לפי התצורה? יש שרתים אשר נראים מבחוץ כמו מחשבי PC – אז מה ההבדל בעצם? לפי מערכות ההפעלה? אז עד כמה גדול ההבדל בין שרת לינוקס לשרת חלונות? האם כל השרתים מתאימים לכל המשימות? או ש"שרת קבצים" ודומיו, מתאימים רק לסוג משימות אחד? ומה זה שרת וירטואלי? במילים אחרות – אילו סוגי שרתים קיימים?

חלוקה לפי תצורה (form factor)

אם מסתכלים קודם כל בקנקן ולא במה שיש בתוכו, נראה ששרתים מגיעים במגוון רחב של סוגי מארזים. 

אלה "form factors" שונים, כגון תצורת Tower (נראה כמו מחשב PC גדול) . אפשרות בולטת נוספת, היא תצורה דקה וקומפקטית, אשר מתאימה לשילוב מודולארי בארונות שרתים (server racks).

 ישנה גם גרסה קומפקטית במיוחד של שרתים לארונות שרתים, בולטת וותיקה, אשר מכונה blade servers.

 צורתו החיצונית של מארז השרת היא בעלת השלכות מעשיות שונות, לגבי הנפח הפיזי שהוא תופס, קלות הרכבה, פירוק והחלפה, דרישות קירור וצריכת חשמל ועוד.

סוגי שרתים

סוגי שרתים מיוחדים

היכן שיש דרישות יוצאות דופן מהשרתים, בדרך כלל יש גם פתרונות זמינים. למשל שרתים מוקשחים – שרתים אשר נועדו לתפקד בסביבות, אשר מסכנות אותם פיזית באופנים שונים. עבור שימושים צבאיים או תעשייתיים שונים.

 הדבר עשוי להתבטא למשל, בצורך בעמידות מיוחדת בפני זעזועים, נפילה, חום יתר או לחות גבוהה. שרת נייד – את המחשב הנייד, הטאבלט והסמארטפון כולנו מכירים. אך מסתבר שיש גם שרת נייד. 

לעתים עולה צורך בכך, כאשר נדרשת פעילות מחשוב תובענית, במקום שבו אין תשתית קבועה של מחשוב.

שרתים מיוחדים

חלוקה לפי מערכות ההפעלה

עוד אופן מיון כללי מקובל של שרתים, הוא לפי מערכת ההפעלה. כאן רואים בפועל, בעיקר את לינוקס ואת Windows server של מיקרוסופט. ישנם הבדלים טכניים רבים בין השתיים והשלכות רבות לבחירה בין זו לזו. עם זאת, "בגדול", שתיהן מאפשרות לבצע את אותם הדברים. ;

חלוקה לפי מטרות

עוד חלוקה אפשרית של שרתים, היא לפי השימוש המיועד בהם: למשל כשרת קבצים, שרת דואר, שרת אחסון או רשת. פירוש הדבר, שהשרת בנוי מראש לתת את המענה הטכני המתאים ביותר, עבור מטרות ספציפיות אלה.

שרת וירטואלי

שילוב של שרת ותוכנת וירטואליזציה, מאפשר ליצור דבר מעניין: Virtual server. זו היא מעין הדמיה של שרת, שניתן להגדיר ולשנות בקלות את תכונותיה. על שרת פיזי אחד, ניתן בצורה כזו להתקין ולהפעיל כמה שרתים וירטואליים במקביל. ניתן גם להשכיר גישה לשרתים כאלה דרך האינטרנט.

 מדובר בשירותי ענן, אשר אתם ניגשים אליהם מרחוק ומקימים בהם בקלות Virtual Private Server, לפי דרישותיכם. כיצד יוקצו משאבי השרת הפיזי (כאחסון וכוח עיבוד) לשרתים הוירטואליים השונים שמופעלים עליו? בגישה "שיתופית", משתדלים לתת מענה שווה לכולם, במגבלות המשאבים. יש לכך כאמור מגבלות ולעתים ניתן בתוספת תשלום לשריין עבורכם רף משאבים מינימאלי מבוקש.

מחירי שרתים - כמה הם עולים?

ניתן למצוא שרתים איכותיים, כבר במחיר של אלפי ש"ח בודדים. עם זאת, מפרט טכני של שרתים עשוי להיות שונה באופן דרמטי זה מזה. בהתאם לכך, גם טווח המחירים לרכישת שרת רחב מאוד. הדבר מושפע גם מהיצרנים, הדגמים והטכנולוגיות, של רכיבי השרת השונים. גם דרישות מיוחדות, כפי שרואים למשל בשרתים מוקשחים, עשויות להעלות את המחיר משמעותית. לכן, מחירי שרתים מגיעים בפועל גם לעשרות אלפי ש"ח ואף למאות אלפי ש"ח. צריכת שרתים וירטואליים כשרות ענן, היא כבר "עולם אחר" בהיבט המחיר.

 זאת, מאחר שמדובר למעשה בשכירת שרות (גישה מרחוק לשרת) ולא ברכישת שרת. העלות החודשית האופיינית, היא בסדר גודל של החל מדולרים בודדים בחודש. מודל התשלום יהיה בדרך כלל תשלום לפי היקף השימוש או תשלום מחיר קבוע מראש (Fixed price).

 

 

מאמרים נוספים

דילוג לתוכן